Τι ακριβώς συνέβη με το Βωμό των 12 Θεών στο Θησείο; Ματαιοδοξία, γραφικότητα ή άσκηση θεμελιώδους δικαιώματος η ανάδειξη;

Τρίτη, 17/05/2011 08:29

της Ηλέκτρας – Λήδας Κούτρα*

Προς τα τέλη Φεβρουαρίου διαβάσαμε (http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=135940) στον τύπο για το θάψιμο των Μακρών Τειχών και για τον ανεπιτυχή «αγώνα» που δόθηκε από τους αρχαιολόγους και τη γ.γ. του ΥΠΠΟΤ προκειμένου, ακόμα και «εκλιπαρούσης ως το τέλος» της ανασκαφέως του χώρου, να τους «επιτρέψει» ο ΗΣΑΠ να σκάψουν λίγο περισσότερο. Η ολοκλήρωση των ανασκαφών ήταν αδύνατη, αφού, όπως είπαν οι άνθρωποι των ΗΣΑΠ, θα υπήρχε επιπλέον κόστος και κυρίως καθυστέρηση. Αλλιώς, τεχνικές λύσεις υπήρχαν…».

Και εν πάση περιπτώσει, «ας αφήσουμε στους αρχαιολόγους του μέλλοντος να σκάψουν κάτι. Καταντάει ματαιόδοξο να θέλουμε όλα εμείς να τα αποκαλύψουμε», έκλεισε το θέμα η γ.γ. του ΥΠΠΟΤ, κ. Λίνα Μενδώνη, αφού πρώτα φέρεται να είχε «αγωνιστεί» για την ανάδειξη σε διαπραγματεύσεις με τον ΗΣΑΠ.
 

Λίγο πριν είχαμε πληροφορηθεί απ’ τον τύπο για άλλον ένα αγώνα των «λευκών» αρχαιολόγων απέναντι στον «μαύρο» ΗΣΑΠ για το Βωμό των 12 Θεών και του Ελέους, ένα εύρημα τεράστιας σημασίας –έχουμε, βλέπετε, μάθει να αντιλαμβανόμαστε τις ειδήσεις κάπως ποδοσφαιροποιημένα… Ο αγώνας αυτός έμελλε να εξελιχθεί σε μάχη «σκοτεινών πολυθεϊστών – Δωδεκαθεϊστών» εναντίον του –με τη λευκή φανέλα, αυτή τη φορά- «ΗΣΑΠ».

Αιφνίδια «ξεχάσαμε» ότι το έργο ανακαίνισης των γραμμών του ΗΣΑΠ έπρεπε να είχε παραδοθεί μέχρι τον Αύγουστο του 2009, ότι άλλο, όχι το «επίμαχο», τμήμα της γραμμής δεν έχει παραδοθεί ακόμα στο κοινό και σχεδόν εν χορώ, αποδώσαμε την πολυετή ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού στη δραστηριοποίηση μιας θρησκευτικής μειονότητας.

Αδιάφορο φαίνεται να παρέμεινε στην συντριπτική πλειοψηφία των ΜΜΕ ότι θεμελιώδη δικαιώματα φαίνονται να θίγονται βάναυσα από τη στάση των αρχών –και δεν μιλάμε για τη θρησκευτική ελευθερία μόνο, αλλά για δικαιώματα που φέρουμε όλοι οι πολίτες, με τα οποία δυστυχώς δεν είμαστε καθόλου εξοικειωμένοι –όπως αυτό της πρόσβασης στο πολιτιστικό περιβάλλον, της αξίωσης η ανάπτυξη να είναι βιώσιμη και να σέβεται την αρχή της αειφορίας ( για όποιον θελήσει να εντρυφήσει περαιτέρω, μπορεί να βρει εδώ: http://hellenicaction.blogspot.com/2011/04/o.html, το άρθρο του νομικού συνεργάτη των «πλειάδων» Β. Σωτηρόπουλου, γνωστού και ως “e-lawyer”, με τίτλο «ο βωμός, το τραίνο και η αρχή της αειφορίας»), της ένταξης του πολιτισμικού αγαθού στην καθημερινότητά μας, του δικαιώματός μας να απολαμβάνουμε τα μνημεία χωρίς παράνομη ανάμιξη της πολιτείας, της αξίωσής μας να μένει ο πυρήνας τους αλώβητος και –σε περίπτωση που τούτο δεν είναι δυνατό- να υπάρχει μια πολύ καλή, μια επαρκώς τεκμηριωμένη από την πολιτεία εξήγηση ως προς το «γιατί» δεν μας αφήνει ν’ ασκήσουμε αυτό που το Σύνταγμα μας εγγυάται ότι είναι δικαίωμά μας.


Ας σημειωθεί ότι, ενώ ήταν γνωστό στα ΜΜΕ ότι η Ελληνική Δράση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα έχει από την αρχή προβεί σε δυναμικό νομικό ακτιβισμό, ενώ διαμαρτυρηθήκαμε δημόσια για «παραποίηση» της πληροφορίας ( http://hellenicaction.blogspot.com/2011/04/blog-post_16.html ), ενώ παγκοσμίως διάσημοι αρχαιολόγοι εξανίσταντο με τη συντριπτική σημειολογία της «κατάχωσης» και επισήμαιναν τα απίστευτα οφέλη από τυχόν ανάδειξη (δείτε τη συγκλονιστική επιστολή του κ. Μίλλερ προς το Δικαστήριο εδώ: http://hellenicaction.blogspot.com/2011/04/12.html ), ακόμα και μετά την πρόσθετη παρέμβαση του ΙΝΚΑ (με το «σύνθημα»: «οι καταναλωτές δεν είναι εμπόρευμα»), που παραστάθηκε στο Δικαστήριο υπέρ των πολιτών που διεκδικούσαν την ανάδειξη του Βωμού και την ανεμπόδιστη άσκηση των συνταγματικών τους δικαιωμάτων, τα ΜΜΕ, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων –«Ε», freecity- εξακολουθούσαν να περιγράφουν την εξέλιξη ως «μάχη των πολυθεϊστών που ταλαιπωρούν το επιβατικό κοινό»…


Το τι πράγματι συνέβη σ’ αυτήν την υπόθεση, από πλευράς νομικού ακτιβισμού, μπορείτε να το πληροφορηθείτε εδώ: http://hellenicaction.blogspot.com/2011/05/12.html και τις σχετικές με το ΚΑΣ και την Υπουργική Απόφαση διαμαρτυρίες εδώ http://hellenicaction.blogspot.com/2011/04/blog-post_10.html


Είναι συχνά στη σκέψη μου κάτι που ρώτησε –σχεδόν σε παράκρουση από θυμό- τη Δικαστή ένας (χριστιανός –αν και δεν θα ‘πρεπε να έχει σημασία και σε κάθε περίπτωση δεν αφορά κανέναν, ως ευαίσθητο προσωπικό δεδομένο που είναι) πολίτης: Εμένα γιατί με σταματά η αρχαιολογία όταν βρίσκει μια παλιά σπασμένη γλάστρα στο χωράφι μου; Πότε «διαπραγματεύτηκα» μαζί τους, ακόμα κι αν ήταν να μείνω άστεγος, το χτίσιμο του σπιτιού μου; Επειδή δεν είμαι μέγας κατασκευαστής και παράλληλα μεγαλοϊδιοκτήτης ηλεκτρονικών και έντυπων ΜΜΕ και πολλών θυγατρικών τους εταιριών;»


Χιλιάδες πολίτες αναρωτήθηκαν σε σχέση με τα περί του Βωμού «παράλογα»:
Πότε έπαψαν οι έννοιες να συνδέονται με τα ονόματά τους σ’ αυτή τη χώρα;
Από πότε οι αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες διαπραγματεύονται με φορείς όπως ο ΗΣΑΠ Α.Ε. και ιδιωτικές κατασκευαστικές εταιρίες το μέλλον των αρχαίων μνημείων και τα συνταγματικά δικαιώματα των πολιτών;


Σε μια κοινωνία που οι αρχαιολόγοι επικαλούνται τα εμπορικά συμφέροντα, όπου το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού δημόσια δηλώνει ως «πρώτη (;!) του προτεραιότητα την ταχύτητα των μεγάλων έργων και τη μείωση του κόστους», και τάσσεται δικαστικά ‘κατά’ της άμεσης ανάδειξης μνημείων που είναι ικανά να προσελκύσουν εκατομμύρια τουριστών σε μια χώρα που ταλανίζεται από την οικονομική κρίση, όπου το Δημόσιο αντιπαρατίθεται, δια του νομίμου εκπροσώπου του, με ενεργούς πολίτες που διεκδικούν θεμελιώδη δικαιώματα, δηλώνοντας στο πλευρό κατασκευαστικών κολοσσών, όπου τα περισσότερα ΜΜΕ «χειρίζονται» θέματα με τρόπο που δε συνάδει με το λειτουργηματικό ρόλο της δημοσιογραφίας, όπου η με έμπρακτη διαμαρτυρία διαφύλαξη της συνταγματικής τάξης οδηγεί τους πολίτες στο αυτόφωρο, εκεί ακριβώς χρειάζεται να επαναπροσδιοριστεί με τη δέουσα σοβαρότητα το δημόσιο συμφέρον, μήπως κι απαλυνθεί κάπως η συλλογική μας κατάθλιψη ως κοινωνίας, που είναι ήδη εμφανής και σύμφυτη με την –χωρίς «τσαγανό», πλέον- μοιρολατρική μας παραίτηση στο έλεος της ασυναρτησίας, της απαξίωσης των θεσμών και των κυμάτων της θεσμικής κι ιδιωτικής βίας.

* Η Ηλέκτρα – Λήδα Κούτρα είναι Δικηγόρος Αθηνών και πρόεδρος της «Ελληνικής Δράσης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα» - «Πλειάδες»
 

ΣΧΟΛΙΑ

Δεν υπάρχουν καταχωρημένα σχόλια για το άρθρο.

Theodore: με το συμπαθειο,αλλα εγω με το ταπεινο μυαλο μου,θα ελεγα οτι μαλλον εχει χασει το μετρο η κυρια.
Εδω,δεν ειναι η γλαστρα του χωρικου,που τον σταματησε η Αρχαιολογια,αλλα το δικαιωμα εκατονταδων χιλιαδων ανθρωπων,να παρουν το τραινο και να πανε στη δουλεια τους.
Ο λεγομενος βωμος,βρεθηκε που ακριβως ειναι,και παπαλα.Εξ αλλου,δεν ειναι καποιος βωμος,σαν κολωνακι ενα πραμα,οπως νομιζει ισως ο πολυς κοσμος,αλλα ενας χωρος απλως.
Τον βρηκαμε που ακριβως ειναι,και επειδη δεν μπορει να αλλαξει δρομολογιο το τραινο,αφου υπαρχουν στοες και παραστοες στην περιοχη,θα χωθει και αν στο μελλον,αλλαξει κατι,θα βγει στην επιφανεια.
Σε ενα λοιπον Κρατος χρεωκοπημενο,το να σταματατε την οικονομικη δραστηριοτητα,ειναι εγκλημα,και το να βαζετε σαν εμποδιο,εναν απλο χωρο,μαλλον τραβηγμενο ειναι,για να μην πω κατι αλλο.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
ΟΝΟΜΑ
E-MAIL (ΓΙΑ ΕΠΑΛΗΘΕΥΣΗ)
ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Ακύρωση
Ηλέκτρα Κούτρα: Ο κύριος που χωρίς το θάρρος της επωνυμίας καταθέτει την "ταπεινή" γνώμη του ("πάπαλα" - θα χωθεί" - "σταματάτε την οικονομική δραστηριότητα", "ένας χώρος απλώς" κλπ. παρόμοιας "αισθητικής") νομίζει ότι τα δικαιώματα των πολιτών εξαντλούνται στα 3 λεπτά καθυστέρησης που θα έχει το τραίνο αν η γραμμή παραμείνει μονή στο σημείο μέχρι να κριθούν δικαστικά τα πράγματα (Αύγουστος 2011) -αυτό μάλλον εννοεί ως θεμελιώδες δικαίωμα... Ήδη 'εχει παρθεί ομόφωνη απόφαση της Περιφέρειας ότι θα υποστηρίξει οικονομικά την ανάδειξη, έχει κατατεθεί ερώτηση στο Ευρωκοινοβούλιο για τη συγχρηματοδότηση της ΕΕ στο έργο της ανάδειξης (που μπορεί, π.χ., να σημαίνει υπογειοποίηση της γραμμής), ενώ αν κινηθούν οι αρμόδιοι φορείς προς την Ουνέσκο, μπορεί να μην μας κοστίσει σχεδόν τίποτα ένα έργο που θα φέρει εκατομμύρια τουρίστες. Αυτό λέγεται δραστηριοποίηση προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης, κύριε (αν είστε όντως κύριος, ποιός ξέρει). Ας διαβάσει την επιστολή του Μίλλερ (λινκ στο άρθρο μου) και θα καταλάβει γιατί τοποθετήσεις όπως η δική του μας έχουν φέρει στη χρεωκοπία -και δεν έννοώ μόνο την οικονομική...
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
ΟΝΟΜΑ
E-MAIL (ΓΙΑ ΕΠΑΛΗΘΕΥΣΗ)
ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Ακύρωση
FreeCity: Για την ανωνυμία, κάνετε λάθος. Έχουμε το μέηλ του και μπορούμε να βρούμε τα στοιχεία του. Άλλωστε τη γνώμη του λέει, δεν πρόσβάλλει κανέναν.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
ΟΝΟΜΑ
E-MAIL (ΓΙΑ ΕΠΑΛΗΘΕΥΣΗ)
ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Ακύρωση
Χρήστος: Καταλαβαίνω την λογική του άρθρου και συμφωνώ ότι την ιστορική μας κληρονομιά ωφείλουμε να την προστατεύουμε και να την αναδεικνύουμε. Όμως ζούμε στον 21ο αιώνα, κάτι πρέπει να κάνουμε για να ανπτυχθούμε οικονομικά και να αναβαθμίσουμε τις υποδομές της χώρας. Βλέπω όμως πως όταν σχεδιάζονται έργα υποδομών, όλο και κάτι από το παρελθόν εμφανίζεται ξαφνικά για να θέσει εμπόδια, τις περισσότερες φορές για ιδιοτελείς λόγους κατοίκων της περιοχής.

Σε μια χώρα με καταγεγραμένη ιστορία 3.000 ετών και οικιστική παρουσία 10.000 ετών, η πιθανότητα να υπάρχει περιοχή όπου να μην συνέβη τίποτα είναι μικρή: εδώ κοιμήθηκε ο Αγαμέμνωνας, εκεί έφαγε ο Περικλής, από εδώ ρέμβαζε την φύση ο Παλαιολόγος.
Το ερώτημά μου είναι τι θα κάνουμε με τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο; Τι θα πρέπει να βαρύνει περισσότερο, η θεμιτή και άξια λόγου πρόθεση για ανάδειξη του μνημείου ή η ταλαιπωρία χιλιάδων επιβατών καθημερινά; Εξάλλου ο χώρος δεν καταστρέφεται, θαμένος ήταν, θαμένος θα μείνει. Όποιος πιστεύει ότι ο βωμός μπορεί να γίνει χρυσοτόκος όρνιθα η απάντηση είναι οι εκατοντάδες αρχαιολογικοί χώροι ανά την Ελλάδα που ρημάζουν αναξιοποίητοι
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
ΟΝΟΜΑ
E-MAIL (ΓΙΑ ΕΠΑΛΗΘΕΥΣΗ)
ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ
Ακύρωση

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

ΟΝΟΜΑ:
E-MAIL (ΓΙΑ ΕΠΑΛΗΘΕΥΣΗ)
ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Ο Σφυγμός της Μέρας

Και στο ραδιόφωνο κάθε Σάββατο 10 με 12 στον

και στο

 

Blog Talk

 

 

Προκήρυξη για ... σκέψεις

 

Οι πρώτες σελίδες

Ο οικονομικός τύπος

Οι αθλητικές εφημερίδες

 Αξίζει να διαβάσετε

Συναρπαστική και διαφωτιστική για το πώς λειτουργούν οι αγορές αφήγηση του Ελληνοαμερικανού που επί χρόνια προειδοποιούσε για το μεγαλύτερο σκάνδαλο στην παγκόσμια οικονομική ιστορία, την "πυραμίδα Madoff", από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος  

 


Νέο τεύχος

Η Ευρώπη των 27

μια εκπομπή του Κώστα Αργυρού

ΚΟΡΥΦΗ ΤΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ